lördag 15 mars 2014

Till en mycket liten människa


Den här boken är en av mina absoluta favoriter. Den har funnits hos mig länge och det är den av alla mina stickböcker som jag oftast går tillbaka till. Därför tycker jag att det är toppen att den ska komma i nytryck så att fler kan få del av den.

Den handlar ju om stickning i Norden och det finns många fina bilder på stickat från förr. Dessutom innehåller den skisser och mycket om hur man tänker när man stickar olika saker. Det gillar jag, att inte behöva ett färdigt mönster utan i stället utgå från egna mått och eget garn.

Den här lilla koftan finns beskriven i boken:
När man väl lärt känna principen för 'Tant Anna-tröjan', kan man använda den till alla åldersklasser med bara små variationer. Det avgörande för modellen är rätstickningens sidokanter, där de tydliga kantmaskorna bestämmer bland annat ärmens och halsens mått och maskantal. Modellernas mått anges bara i centimeter och eventuellt i maskantal för att klargöra tillvägagångssättet.


Koftan härstammar från 1800-talet och har under flera generationer stickats som barntröja i samma köpenhamnsfamilj. Den stickades i oblekt bomullsgarn, hade linneknappar och knäpptes i ryggen.


Min variant är stickad i alpackagarn från ILO. Ett ekologiskt alpackagarn som finns i flera färger och är otroligt mjukt.


Det finns flera fina detaljer. Som det vackra skörtet nertill och den istickade axellappen.


Jag använde stickor 2,5 mm och det gick åt 80 gram.



4 kommentarer:

Rosenvante sa...

Så kul när man kan använda gammalt och få det modernt genom små ändringar, som garnval och knappar.
Nederkanten är så vacker.

Karin sa...

Vilken liten söt tröja och tack för boktipset, ska hålla ögonen uppe för den. Ha en fin söndag Karin

Heidi sa...

Den boken är en skatt! har den själv i min bokhylla, och plockar ibland fram den som inspiration:)

vilket söt kofta du har stickat!

Leena sa...

Så söt liten kofta! Boken verkar intressant. Låter som nåt jag borde köpa.