torsdag 13 mars 2014

Humlans lilla sockrecept, del 5




Plocka upp maskor vid hälen

 Hej igen! Jag hoppas du har kunnat hänga med så här långt för nu börjar vi närma oss upploppet. Inte så mycket att sticka nu heller, men en del att förklara.

Börja med att dela hällappens maskor på mitten och sätt på var sin sticka. Nu börjar varvet här, mitt under foten och stickorna numreras härifrån.
Jag har 20 maskor - det blir tio maskor på varje sticka.


Sticka maskorna på första stickan rätt. När du kommer till en maska med omslag; lyft upp omslaget på stickan och sticka omslag och maska tillsammans.
Antalet maskor hos mig är fortfarande 10 på första stickan.


Fortsätt att använda sticka ett när du nu ska plocka upp maskor på hällappens sida. Det är nu du har stor nytta av att du gjorde en så fin sidokant när du stickade din hällapp. Plocka upp en maska i varje maska. Se till att hålla garnet stramt. Det bör finnas lika många maskor att plocka upp som det fanns från början på sticka 1.
Jag hade 10 maskor från början och jag plockar upp 10 nya. Alltså totalt 20 maskor. (Ibland kan det vara en god idé att fuska lite här genom att plocka upp en extra maska mellan hällappen och fotens ovansida för att undvika hål)

Nu kommer du till fotens ovandel. Sticka hälften av maskorna på en sticka och andra hälften på en sticka. Sticka 2 och 3.


Plocka upp maskor längs hällappens andra sida. Lika många som där.


Sticka därefter räta maskor till början av varvet. Nu ska det se ut så här. Totala antalet maskor ska vara 1,5 gånger så många som du lade upp från början.
Jag lade upp 40 maskor. Nu har jag 20 (ev 21) maskor på sticka 1 och 4, 10 maskor på stickorna 2 och 3. Totalt 60 (62) maskor.


Det var det hela!
Vi ses snart! 




2 kommentarer:

heidi sa...

det är nog det momentet som är det svåraste att få fint:)

Unknown sa...

Så fint at du viser på bloggen. Det er bra for det er alltid kjekt med litt støtte og hjelp rundt omkring. En fin inspirasjon. ønsker deg en god helg. ;-)