söndag 23 mars 2014

Lyckad herrtröja

Den här tröjan har varit med här på bloggen förut. Då var den nästan färdig.

Mannen fick den på sin födelsedag i december. Och sedan dess har den varit använd så gott som varje dag. Jag har till och med haft svårt att komma åt att ta bilder. Ett gott betyg, tycker jag.

Så då är den väl värd ett eget inlägg.


Som jag tidigare sagt tycker jag att det är lite svårt att hitta bra modeller att sticka till män. Denna tröja har jag gjort efter inspiration av en kofta som jag köpt till mig för många år sedan. 
Tröjan har sadelaxlar och ett resårstickat ok. Ärmarna är istickade och hela tröjan saknar sömmar. I sidorna och längs ärmarna finns revärer av resårstickning i en förlängning av axelmönstret och okmönstret respektive. Sid- och ärmsömmar markeras av en avig maska. Ärmarna avslutas av en bred resår för att kunna vikas upp.


Halskanten är gjord av upplockade maskor och följer kroppens och axlarnas mönster.

Garnet är ett av mina favoriter, Cascade 220 Heathers, färg Doeskin. Ett prisvärt garn som finns i många nyanser. Enda nackdelen är att det kommer från andra sidan Atlanten. 

Stickor 3,5 mm vid hals-, ärm- och nederkanter, allt övrigt stickor 4 mm.


Jag har haft stöd av den här boken när jag räknade ut storlek, med mera. En bok jag verkligen rekommenderar.


Tröjan under användning av ägaren.

3 kommentarer:

Karin Petersen sa...

Jättesnygg!!!!!
Kram Karin

Leena sa...

Jättesnygg tröja! Förstår att mannen är nöjd.

Heidi sa...

så fin den är! och så bra den sitter!