lördag 25 augusti 2012

Alvina


Medan jag väntade på nytt garn lade jag upp till ett par nya vantar. Alvina heter de och de kommer från Solveigs vantar.


Jag ändrade lite i mönstret, eftersom jag gillar vantar med tumkil. De här har inte det enligt mönstret, men det var enkelt att lägga till.


Det grå garnet är ullgarn 16/2 från Bergå. Jag vet inte om det framgår på bilderna, men jag tycker att det har en väldigt vacker melering.
Det gula är Rauma finull, färg ockragul. Det var första gången jag provade det garnet.
För bägge garnerna gäller att de är ganska sträva att sticka med. Jag fick armera pekfingret med häfta. Men de är väldigt bra att sticka tvåfärgat med. Efter tvätt blev de mjukare, och jag antar att de mjuknar vid användning.



Stickorna jag använde var strumpstickor 2,5 mm. Jag tror att jag ska testa 2,75 mm nästa gång jag stickar vantar med de här garnerna.

Och visst fick jag mitt garn snabbt som vanligt, tyvärr var det en liten färgskillnad. Jag får fundera hur jag ska lösa det problemet.



Inga kommentarer: