måndag 25 januari 2010

Älsklingströja

Idag skiner solen. Då får man ta tillfället i akt och fotografera stickat.
Jag har en älsklingströja som jag haft i många år, den är trasig både här och där och lagad flera gånger om. Jag har vid flera tillfällen lagt undan den och tänkt att nu är den för trasig för att användas, men på något sätt kommer den fram igen. Nu har jag i alla fall tänkt att jag ska sticka en ny, likadan tröja.


Jag stickar uppifrån och ner och jag använder Visjögarn i färgen mullvad. Jag stickar och provar, provar och stickar för att få den som jag vill. En bit nedom ärmhålet har jag kommit nu. Är lite osäker på om det blir för stort. Det stämmer bra med orginaltröjan, men jag tycker att det ser stort ut. Nu har jag bestämt mej för att fortsätta ändå. Man kan ju repa upp om det blir alldeles galet.


På tal om uppifrån och ner. Just nu har jag bestämt mej för att utforska den metoden att sticka lite närmare. Det är ju inte bara tröjor man kan sticka på 'fel håll'. Det funkar ju med vantar och sockor också. Nu håller jag på med ett par randiga restgarnssockor som stickas från tån och upp. Den här gången använder jag en häl med korta varv.



Det är den hältyp jag tycker blir snyggast och har bäst passform, men jag är inte helt familjär med den. Jag måste hela tiden titta i beskrivningen.
Jag stickar i Cottonwool från Gepard och ränderna är Regia Design Line och Drops Fabel. Det är tänkt att bli korta vårsockar. Första sockan är klar.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Herlige farger i sokkene dine. Tror at koften blir kjempefin. :-))

Pixi sa...

Den blir assnygg gillar oxå dina hälar ,du har nåt atthämta hos mej =)

The Willow Fairy sa...

Härligt grönskande vårfärger. Jag stickar nästan alltid från tån upp nu för tiden - så lätt att få rätt passform.

Katrina sa...

Vad kul att göra tröja uppifrån och ner! Många sockar på din blogg nu, det behövs i dessa tider!! :)

Katrina sa...

Hej hopp igen! Du har en utmärkelse att hämta på min blogg, för jag tycker det e så skoj att följa din blogg!

teresa sa...

Vissjögarn är så härligt, det blir säkert en härlig utbyteströja.
Din lilla socka blev söt. Jag vill också lära mig sticka nerifrån o upp, kom faktiskt halvvägs på en socka innan jag tappade lusten...
(Har en bit kvar på min bok - det är härligt med långa böcker som inte tar slut när man precis kommit in i dem!)

Sunna sa...

Jag gillar verkligen iden med att sticka från fel håll på tröjor, har inte testat sockar ännu men funderar starkt på det

Susanne sa...

Jättesöta vårsockor!! Det är ju så bra med att sticka uppifrån och ner (även om jag inte testat det på vantar el sockor ännu) men tröjor! Att man kan anpassa precis som man vill är ju himla skoj!