fredag 1 januari 2010

Nytt år och nya tag

Hej, det var ett tag sedan senast det skrevs på den här bloggen. Nu är det ett nytt år och julen är överstökad. Jag hoppas att det ska bli lite mera aktivitet här nu.

En del av julklapparna, som till stor del bestod av stickat, kommer nog att dyka upp vartefter.

Just nu är det kallt i Skåne och det blåser. Inte ens hundarna vill vara ute några längre stunder. Vi eldar i kaminen och tänder ljus. Då passar det bra att ta fram vantarna som jag stickat och tovat.


Mönstret till de här kommer från Yll och tyll. Garnet är det som står i beskrivningen, Tove, ett tvåtrådigt ullgarn. Vantarna är tovade i tvättmaskinen, vilket brukar vara ett äventyr. Det är alltid spännande att ta ur maskinen och se hur det blev. Den här gången blev det bra. Vantarna blev lagom stora och mjuka och gosiga.


Jag har redan ett par till på gång. Nu använder jag vanligt vävgarn. Jag tror att det går lika bra.

Till er som läser bloggen vill jag säga:

Gott Nytt 2010

3 kommentarer:

Rosenvante sa...

En riktigt god fortsättning önskar jag dig också.
Här är det också kallt just nu. Varma vantar är a & o. Jag har aldrig provat tovat vantarna, har ett par som ligger, skulle kanske prova göra det på dem.

Sunna sa...

Jättefina, jag har ett par som ska åka tvättmaskin nu, första gången för mig

Händer på Haga sa...

Hej. Vilka fina vantar. Vad roligt att du testar och filtar (tovar) en del i tvättmaskinen. Du har mycket fint i din blogg, vantar, sockar, sjalar... mycket inspirerande.
Lycka till i fortsättningen!