onsdag 6 januari 2010

Bohusmuddar

En mycket varm dag i somras var jag på Bohus museum i Uddevalla och såg på utställningen om Bohusstickning. (Ett väldigt fint museum för övrigt, som man absolut kan besöka även när det inte visas stickat.)

Även utställningen om Bohusstickning var väldigt intressant och jag blev ännu mera intresserad av det speciella med den här stickningen.
Några månader senare var det dags för den stora vävmässan i Glimåkra. Där fanns bland andra Solveig Gustavsson från Solsilke som samarbetar med muséet för att ta fram garner och mönster till Bohusstickning. Av henne köpte jag material till de här muddarna.



De har sedan dess legat i korgen, för jag har väntat med att börja på dem tills dess att jag verkligen kan ägna mej åt stickningen fullt ut. Nu har jag i alla fall plockat fram dem. Garnet är underbart mjukt och färgerna är fantastiska. Det ska bli kul att sticka!

4 kommentarer:

Rosenvante sa...

Fick se en del bilder från utställningen på en del bloggar och det var imponerande så mycket vackert det fanns där.
Färgerna är verkligen harmoniska och det ska bli kul att få se dem klara sen.

Kristina sa...

Nu påminde du mig om att jag har exakt sådana muddar liggandes som jag inte har redovisat som ett FO. De var roliga att sticka coh mycket varma att använda.

Samtal från min trädgård sa...

Jag har sett dem uppstickade efter Grötö-festivalen, där de fanns på olika bloggar. De är så vackra.

The Willow Fairy sa...

Jag har också ett kit på muddar liggande. Snart ska jag ta tag i dem. Bara lite annat emellan först. Kofta, vantar, halsduk - fast i omvänd ordning.

Museet i Uddevalla är verkligen bra. Jag missade tyvärr utställningen midvinter fest som de hade till i onsdags och som i år handlade om hantverk i jultid. Men det kommer hela tiden nya utställningar.