tisdag 26 januari 2016

Pixie-luva och annat gulligt

Jag lyssnade på Molly i podcasten A Homespun House härom dagen. Hon visade en fin mössa som hon stickade till sina döttrar. Jag blev nyfiken på den och ville se hur den var konstruerad. Det är tydligen ett norskt mönster som jag hittade här.
Det har ju varit vinter och kallt i hela Sverige ett tag, så visst passade det att sticka emellan med ett litet mössprojekt.


Jag passade på att använda lite babygarner från lådan. Grått Semilla Fino, och lila och blått babyull från Stoff och Stil. Alla garner har hållits dubbla och jag har använt stickor 4 mm. Mössan blev mjuk och go´, jag tror inte att den kliar. Jag stickade storlek 2 år till Gullungen som blir två till sommaren. Hon har inte haft tillfälle att prova ännu, men jag tror att den passar. 


Hon ska även få prova den här klänningen, som jag sytt. Både tyg och mönster från Stoff och Stil. Gillar tyget, med de små fiskarna som simmar fram.


Här är en annan gullig varelse. Silvi är en av sönernas Maine Coon-katter. Hon är snart två år och en mycket försiktig kattfröken. Namnet har hon efter sin vackra silverfärgade päls. Ofta kallas hon Tipsi-Vips efter Lennart Hellsings nippertippa.


Och till sist... Bara för att ingen ska tro något annat: Ulleggingsen växer ännu! (Men kanske lite långsammare, det är ju inte så kallt längre)



2 kommentarer:

Heidi sa...

Vilken söt saker du har gjort till Gullungen!

Anonym sa...

Fina saker som vanligt! Om orken tar slut med leggingsen får de väl bli knälånga..... Värmer bra om rumpan i alla fall!