onsdag 2 januari 2013

Stickade paraplyer

Nu kan jag visa vad som låg i ett av de mjuka julklappspaketen. 

Dottern önskade sig en stickad tröja i lite tunnare garn. Om man, som hon, bor i norra England är man i konstant behov av paraply. Så det fick bli sådana på tröjan också. Umbrellas, heter mönstret och Joji Locatelli heter hon som gjort det. Jag gillar för övrigt flera av hennes modeller, fina barnmönster och sjalar och hennes tröjor och koftor är gärna lite insvängda och med lagom mycket utsmyckning.




Jag har gjort ganska stora förändringar av modellen. Originalet är ganska kroppsnära och med kort ärm. Den här är lite ledigare, längre och med långa ärmar.



Ärmarna är jämnt avsmalnande från oket och neråt och avslutas i min version av en mönsterstickad bård som jag hämtat från okets mönster. Kanten är stickad med finare stickor och har en infodring i avvikande färg.


Även nederkanten har fått samma lilla mönsterbård, men avslutas med rätstickning


Garnet jag använt är Cascade 220 Fingering, ett garn som jag länge varit nyfiken på. Jag gillar det grövre Cascade 220 och den här tunnare varianten är lika trevlig. När jag stickade var jag lite orolig för att tröjan skulle bli alltför stickig. Men efter tvätt blev den mjuk och skön. Jag kan absolut tänka mej att använda det igen. Drygt är det också, det gick åt 3 hg plus mönsterfärger.


Stickor: Rundstickor 3,5 mm , strumpstickor 3,5 och 2,5 mm.

6 kommentarer:

Mia stickar sa...

Den tröjan blev jättefin!

torirot sa...

Så fin! Den har jeg også i køen min. Og jeg er enig i at designeren har mange fine modeller, men har ikke fått prøvd noen av dem ennå. disse paraplyene står nok øverst på lista.

Godt nytt år!

Karin sa...

Vilken jättefin tröja, vad du är superduktig på att sticka. Du får se mig som en medlem i din fanclub, ha det bra Karin

Pinneguri sa...

Den ble veldig fin, ja. Også et av disse mønstrene som virkelig gjorde sin entré i 2012. Kan jeg spørre om noe? Du sier at du har gjort den om, at den ikke er så figurnær som originalen? Jeg fikk litt bank i høst da jeg kritiserte den (la meg bare understreke det igjen, fantastisk flotte!) boka Maskor och Medeltid. Blant annet fordi jeg mener at kofter (kofteformen) er litt avlegs. Men så sier du i dette innlegget at du har gjort om det jeg trodde var moderne, en figurnær modell til en videre, og jeg lurer rett og slett på om det er kulturforskjell framfor trendforskjell? At vi her i Norden liker genserne våre litt vide (se på det hypermoderne Dorthe-genseren!). Hva tror du, er vi litt mer forsiktig med å vise formene våre her i Norden? Er det derfor du selv gjorde om genseren?

Ellers kom jeg inn her for å si takk for kommentaren i bloggen min. Det var kjempeinteressant at vi bruker strikkabukser til barna mer enn dere gjør i Sverige. Også en kulturforskjell :D

disa sa...

Åh, vilken underbar tröja!! Den förstår jag att hon verkligen blev glad för. Och gott nytt år på dig!! =)

Ostickat sa...

Jätte fin tröja!