fredag 25 januari 2013

Min mys-sjal




För några år sedan var det populärt med dominostickning. Jag provade på att sticka en grytlapp i grovt bomullsgarn i flera färger. Varken det grova bomullsgarnet eller den fasta stickning som en grytlapp kräver var det rätta som första projekt. Nu har jag hittat motsatsen. 'Klibbigt' ullgarn och gles stickning. Då fungerar det mycket bättre!




Den här sjalen är STOR, 225 cm x 95 cm, perfekt att svepa om sig när man sitter framför tv:n och stickar. Idén fick jag hos Sticka. Mönstret är gratis för medlemmar. Jag har dock gjort min sjal större än originalet.




Garnet är Kaunis tvåtrådiga effektgarn. Perfekt för det här ändamålet, tycker jag. Blev väldigt mjukt efter tvätt och några varv i torktumlaren. Jag har även blandat i lite garn från Ullcentrum i samma kvalité. Stickor 4 mm. Sjalen väger 310 gram.



Nu har jag avslutat flera projekt. (Jodå, det finns flera kvar.) Då kan man börja på något nytt. 
Jag längtar efter vår, så det fick bli en gul tröja, uppifrån och ner. Garnet är Karisma.
Lade upp 110 maskor på stickor 3,5 mm. Stickade en slätstickad kant och sedan 2 x 2 resår. Minskade till 90 maskor och stickor 4 mm. Gjort förkortade varv baktill med vändningar efter 8 maskor, tills det var 64 maskor mellan vändningarna. Placerat markörer med 18 maskor för ärmar och 27 för fram och bak. Ökar nu vartannat varv.
Vi får se hur detta slutar.

Vill tacka för kommentarerna till förra inlägget. Kul att ni också tycker om vävning, fast detta egentligen mest är en stickblogg. Och roligt att du finns bland bloggläsarna, Teresa!

Önskar er alla en skön vinterhelg!



5 kommentarer:

disa sa...

Åh, så fin sjal! =)

heidi sa...

sjalen ser underbar ut! och kauni är ett härligt garn!


Iingmili sa...

Sjalen är superfin och nu vill jag också göra en vårfin tröja!

Melody and M.E sa...

Härligt att titta in här och se dina fina stickningar.
Har en liten paus mellan besöken hos min sjuka far, så
bra att koppla av med att få se något fint som jag alltid får göra här hos dig!
Önskar dig en bra helg!
Melodys matte

Mia stickar sa...

Vilken härlig sjal och vilka helt fantastiska figervantar härnere!