söndag 13 januari 2013

En ny mössa..




Härom dagen kände jag att jag ville ha en ny mössa. Inte så att det råder akut mössbrist i hemmet, mer att jag ville ha en annan mössa. Funderade och tittade på Ravelry. Efter ett besök i garnlagret kunde jag plocka fram stickorna och sätta i gång.




Jag har haft några nystan Létt-Lopi liggande ett tag och jag bestämde mig för att prova på att sticka med dem. Jag var lite orolig för att det skulle stickas, men det hade jag inte behövt vara.
Jag tycker om den här sortens garn, ren ull, rustikt, till och med med lite gräsrester i här och där. Och nu när jag provstickat den här mössan vet jag att jag kan använda det igen.
65 gram gick det åt till mössan.





Beskrivningen hittade jag på Ravelry. Den heter Brynja och är gjort för det här garnet. Man börjar med norsk uppläggning i mönsterfärgen, sedan ribbstickning med flätor. Det var lätt att sticka med två färger i det här garnet, det glider inte så mycket.
En anledning till att jag valde detta mönstret var att jag skulle få möjlighet att träna på maskstygn. Det stod inte på mönstret, men jag har fyllt i varannan blomma med  röda maskstygn. Tänk att det ska vara så svårt med maskstygn! Men jag tycker att det blev ganska bra den här gången.





Bollen högst upp är också mitt eget påhitt. Jag har inte haft någon mössa med tofs sedan jag var liten.





Det känns som en väldig lyx att önska sig en mössa, och kunna tillverka den själv. I stället för att gå ut och köpa en mössa, kan jag sitta hemma och njuta av att göra en egen, unik mössa, precis så som jag vill ha den. 

6 kommentarer:

sanna sa...

Ohh den är underbar! Färgerna blev toppen tillsammans. Tack för länken.

Ostickat sa...

Jättefin mössa!

fale artut sa...

Ja, det är lyx! Har liknande tankar själv! Man blir liksom VARM när man ser den!

Malin sa...

Vilken jättefin mössa du stickat! Och färgerna är underbara!
Kram Malin

AnNie sa...

Den blev jättefin, tack för all annan inspiration. Tittar in varje dag (du ligger ju som favorit på min sida) men är dålig på att kommentera. Ha en fortsatt trevlig vecka.

yvonne sa...

Helt underbar mössa!!!