torsdag 5 mars 2009

Månadssockor














Mina Nutkins är färdiga. Mars månads sockor i Sockklubben. Stickade i Lorna's Lace Shepherd sock i färgen Aslan. Ett av mina favoritgarner till sockor. De blir så mjuka och sköna. Till de här sockorna skulle jag kanske valt ett lite ulligare garn om jag fick göra om.
Mönstret var roligt och ovanligt vänligt mot min lite okoncentrerade hjärna. Skaftet gjorde jag lite kortare eftersom jag tycker att det blev en vår- och sommarsocka.
För en gångs skull gjorde jag som mönstret sa vid häl och tå. Brukar alltid göra samma häl och tå oavsett vad som står i mönstret, eftersom jag tycker de passar bäst och dessutom sitter i ryggmärgen. Men nu provade jag något annat. Och jag är nöjd med resultatet. Fast det vete sjutton om det inte blir det gamla vanliga igen nästa gång.

5 kommentarer:

The Willow Fairy sa...

Vilka härliga sockar och hälen ser väldigt fin ut, var den stickad med kortvarv? Det har jag själv lite svårt för, gillar den gamla hederliga med hällapp och kil. Jag kikade på det garnet i garnbutiken idag, men som syns på min blogg blev det inte sockgarn idag.....

Garnhumlan sa...

Jo, det är kortvarv. Och jag håller med dej om att inget slår hällapp och kil. Men man måste ju prova...

The Willow Fairy sa...

Jag provade kortvarv en gång, men det såg så hemskt ut att jag repade upp det igen. Men det kan bero på mer än tekniken. Garnet spelar nog roll också och givetvis hur bra man är på kortvarv. Jag kanske borde träna lite på det...

Dina hälar ser i alla fall bra ut. Hur känns de att ha på sig i verkligheten? När jag gjorde mina kändes de mindre stadiga som att de skulle slitas snabbare. Hur man nu kan får för sig det...

tant Maria sa...

Fina sockor och fin randning på garnet!

Garnhumlan sa...

Jag tycker nog att sockan och även hälen sitter bra på foten.