onsdag 11 mars 2009

Högmod går före fall

Jag har under några år levt nöjd i, den uppenbart felaktiga, föreställningen att jag är en ganska duktig stickerska. Men det var innan jag stötte på 'Brainless'.
Första gången jag såg mönstret var på med pinners blogg. Jag tyckte att mönstret var så fint, inte alls så mycket tjafs, utan det låter ett vackert garn komma till sin rätt. Därför har jag haft 'Brainless' i tankarna sedan dess.
I min garnkorg har jag haft ett garn liggande som jag tagit fram och tittat på ibland. Jag tycker att färgerna är så vackra, påminner mej om något i min barndom. Jag vet inte vad. Garnet är Lorna's Laces Shepherd sock i färgen Tuscany. Så för en vecka sedan gick det upp ett ljus för mej, detta var såklart garnet för Brainless!





Nu har jag kämpat några dagar. Men jag blir inte nöjd. Jag har rivit upp och stickat igen. Det är ökningarna i kilen som jag inte tycker blir bra.




Tån är jag nöjd med. Provade en ny uppläggning, Judy's magic cast on, som jag gillade och kommer att använda igen när jag stickat från tån och upp.
Nu får det bli som det vill med kilen. Jag hoppas att jag lyckas bättre på nästa socka. Jag har i alla fall fått mycket träning på att sticka avigt genom bakre maskbågen.
I värsta fall får jag väl sticka ett par till för att bli nöjd. Jag vet redan vilket garn jag väljer då…

Bli nu inte avskräckt från att sticka det här mönstret. Jag tycker fortfarande att det är fint. Och jag har kollat på Ravelry - de flesta tycker inte alls att det är så svårt.

5 kommentarer:

The Willow Fairy sa...

Har länge velat lära mig sticka från tån upp på sockar, för att få ut det mesta möjliga av garnet utan att vara orolig att det inte räcker. det finns många mönster där ute, har du något bra tips på ett lätt bra basmönster för en nybörjad sockstickare....

Garnhumlan sa...

De första paret jag gjorde var det här http://www.simplyknitting.co.uk/search/simplyknitting?q=feet+first&c=FREE+Patterns%21
Vad jag kan minnas var det ett bra mönster. Sockorna gillar jag mycket och använder ofta.
Ett annat mönster som jag använt finns här http://blog.designedlykristi.com/?page_id=201
Lycka till!

The Willow Fairy sa...

Tack, då ska vi se om om inte skulle prova något av det på nästa par

teresa sa...

Jag tycker iaf att sockorna är jättefina m den lilla flätan i sidan. Lycka till!

Pinneguri sa...

Så hyggelig å se at jeg har inspirert deg til å lage Brainless. Og at det gikk bra til slutt. Jeg er dessuten helt enig med deg, det er ikke lett å få en pen kile, men jeg har funnet min egen teknikk som fungerer for meg, og kanskje unnlatt å si noe om det fordi jeg ikke ville dramatisere. Mønsteret er nok veldig vanskelig for folk som kommer til tå-opp for første gangen, som det er.
Og veldig hyggelig at du har lagt Mrs Barista-sjalet mitt i køen din. Queen Mudd er også blitt inspirert, men har strikka noe helt annet - gå inn ig se på hennes :)
Hyggelig blogg du har med den baldningen av hage og strikking som jeg sjøl liker ;)Takk for kommentar også!

Og så håper jeg du får dette i postakassa di, ellers vil du vel aldri oppdage at jeg har vært her?