tisdag 6 maj 2014

Beroende av att sticka sockor

Vart jag mig i stickbloggsvärlden vänder ser jag sockor. Dödergöks sockutmaning har fått sockstickningen att explodera. Jättekul, tycker jag som alltid har en sockstickning inom räckhåll. 
Nu hade jag egentligen tänkt att jag skulle låta strumpstickorna vila till förmån för annat, men det är helt omöjligt när jag ser alla fina sockor som stickas. 


Det här är en av mina absoluta favoriter - Sockor med falska flätor. Eller åtminstone en variant av det mönstret. De sitter lika bra på foten som ett par ribbstickade, men är lite roligare. De är mönstrade, men inte spetsstickade.


Väljer man att kombinera detta med ett av de finaste garnerna som finns och i en fin färg. Då kan resultatet bara bli toppen. Sockorna är stickade i Lorna's Laces Shepherd sock i färgen 'Ascot'. Stickade på stickor 2,5 mm. 


 Några bilder från våren i Skåne.


En bild från vår trädgård ut mot åkern – rapsen blommar.


Så här kan det också se ut i södra Skåne vid den här årstiden. Bilden är tagen från Romeleåsens höjd i riktning söderut, mot Östersjön.

Och ja, jag har redan ett par nya sockor på stickorna.....

6 kommentarer:

Blenda sa...

Jag önskar att jag varit road av att sticka strumpor, men nä... Ibland gör jag det för att NÖDEN kräver det, men då stickar jag sånt som går fort och lätt så jag ska bli klar någon gång. Men det finns ju så mycket fina sockar!

Vad härligt med våren - vår kom i kapp lite igår, då fick alla björkar blad över dagen! Häftigt när man går in på jobbet och det inte är några löv, och så går man ut på eftermiddagen och så är det helt grönt!

Melody and M.E sa...

Jag trodde att jag också skulle bli beroende av att sticka strumpor, men så bara tog det stopp. Har två skaft som ligger och väntar på att jag ska komma igång igen. Dina sockor med falska flätor på skaften är så fina!
Visst är det vackert med de gula rapsfälten, synd bara att de blommar över så fort1
kram M.E

Maritas Maskor sa...

Vad snygga strumpor!!
Och visst blir man sugen! Jag stickar också strumpor just nu :) Och det är ju kanon att ha några på lager sen.

Garnhumlan sa...

Vänta in lusten, så har du ju snart ett färdigt par!

heidi sa...

för mig går sockstickandet i perioder - när jag stickar sockra, tenderar jag att sticka flera par i följd:)

Linda sa...

Underbara sockor! Våren är lika fin hos dig som hos mig (även om jag inte tror att vi bor så långt ifrån varandra iofs!). :)