lördag 2 oktober 2010

Dubbla mysterier

Jag är barnsligt förtjust i mysteriestickningar. Alltså beskrivningar, där man från början inte vet hur resultatet ska bli, utan man får en ledtråd i taget. Lite grand som när man var liten och la pussel.
På senare tid har det blivit två sådana projekt.

Det första har varit färdigt ett tag och väntat på fotografering. Det är svårt att fotografera sjalar! Så det fick bli en lite fantasilös köksbordsbild på 22-leaves-shawlette. Jag tycker om den här sjalen för att den är lagom stor att ha kring halsen, under jackan när det blåser. Dessutom gillar jag lövmönster av alla slag.



Men det som är spännande med sjalen är garnet den är stickad av. Semilla fino inköpt hos 'Litet nystan', när jag var i Stockholm. Garnet är ekologiskt, så även infärgningen. Jag är glad att det kommer mer och mer garn som är skonsamt mot miljön. Egentligen vill jag bara köpa sådant garn, men ibland lyckas det inte. Det här garnet var i alla fall 100 % ull, tvåtrådigt och trevligt att sticka med. Känns mjukt att ha mot halsen, så det går nog bra om man inte är alltför känslig. Det finns i många färger och i flera grovlekar. BC-garn heter leverantören. Tyvärr har jag inte sett det här garnet på så många ställen än. Hoppas det kommer.


Här är nästa mysterium. Det är ju Socktober nu. Då måste man sticka strumpor, eller hur. I år blir det Kirsten Kaipurs beskrivning som ska växa fram, med en ledtråd i veckan.

Jag stickar med ett garn från hyllan. Opals enfärgade i färgen 'Syrén'. Som flera andra har jag använt mej av en för mej ny uppläggning Estonian cast on. Den ska vara mycket elastisk och därför passa bra till strumpor. Jag tycker att den dessutom är vacker. Inte särskilt mycket svårare än den vanliga long-tail-cast on som jag brukar använda. Absolut värd att prova för den som inte gjort det än!

Nu väntar ostbrickan - Go'kväll!

7 kommentarer:

Timeout sa...

Sjalen är jättefin. Jag är sugen på att göra en själv. Jag har också börjat på mysteriesockorna. Först la jag upp på estsättet. Sen repade jag upp för jag stickade inte snyggt och det flerfärgade garnet blev inte bra. Nu har jag lagt upp med ett enfärgat (skitbilligt från Lidl)garn på vanligt sätt. Men nu ångrar jag mig igen. Dina sockor ser ju jättefina ut med estonianuppläggningen.

Rosenvante sa...

Jag har sett flera som gjort den sjalen och den är jättevacker.
Fin färg du valde och sen att garnet och färgningen är ekologiskt är ju bara ett stort +

ANNEPÅLANDET sa...

For et flott sjal! Og takk for tips om nytt garn.

Mysteriesokkene strikker jeg også. Jeg var med i fjor også, og det ble fine sokker, så jeg har store forventninger i år også.

Ha en fin søndag!

Unknown sa...

sjalet er veldig fint, fint mænster og farge.:)

Mia stickar sa...

Sjalen blev jättefin! Tack för erbjudandet om att hjälpa mig med engelska sockmönster! När jag fått undan lite andra stickningar ska jag prova igen!

Garntrollet sa...

Sjalen ser jättefin ut. Jag är inte färdig med min än. Jag har också hoppat på TTL's mysteriesockor, men har inte hunnit börja. Jag använder nästan alltid virkad uppläggning (Crochet Cast On), det brukar även passa till sockar eftersom den inte blir så hård.

The Willow Fairy sa...

Gillade den sjalen - hur många meter garn gick det åt ungefär. Har lite handspunnet jag skulle vilja göra något med.