lördag 30 oktober 2010

Nöjd x 2



Nu är jag klar med tröjan i Drops alpaca. Riktigt nöjd!



Färgerna är väldigt fina. Lite vinterkänsla, tycker jag.




När det gäller okets mönstring har jag jobbat lite efter eget tycke. Dels har jag skiftat om lite bland färgerna, dels har jag experimenterat med aviga maskor i det slätstickade, som i bohusstickning. Det blir nog aldrig att jag stickar en bohuströja, men jag är nyfiken på effekten av blandningen av avigt och rätt.



Perfekt storlek, en favorittröja i vinter.



Förut hände det ofta när jag stickade att när jag hade använt det färdiga plagget ett litet tag, så kände jag att något var lite fel. Ärmar som var för långa, halsringningar som var för stora, tröjor som var för korta. Det ledde till att plaggen blev liggande och till slut skänkta till någon insamling.
Nu har jag lärt mej att ta mej samman och ändra. Jag repar upp och gör om. Blir jag ändå inte nöjd repar jag upp hela plagget och använder garnet till något annat.

Nu har jag 'fixat' min tröja i Visjögarn. Förlängt livet och gjort den lite formad. Och lagt till en liten sicksackbård längst ner.
Kanske jag gör halshålet lite mindre. Vi får se efter nästa tvätt...


Ha en skön helg!

10 kommentarer:

Mia stickar sa...

Vad duktig du är, jättefina tröjor!

Ullgarnet sa...

Tycker din Drops-tröja blev fantastiskt fin! Färgerna är verkligen samstämda.

Rosenvante sa...

Oj, vilket jobb du lagt ner. Det är så vackert med de rundstickade oken. Färgerna är så fina ihop, det gjorde du bra.Hoppas verkligen att du slipper ändra på den framöver.

kelise sa...

Flotte gensere! Jeg planlegger også en genser med rundt, mønsterstrikket ok, det har jeg aldri strikket før så det blir spennende.
Og jeg har også vært med å strikke mysteriesokkene. Ble nettopp ferdig med dem. Fint mønster, og litt morsomt med "mysterie"-konseptet, selv om det er mange andre sokkemønstre som er finere, syns jeg.
Ha en riktig fin søndag!

ANNEPÅLANDET sa...

Oooops, det var meg som skrev innlegget over her. Datteren min hadde logget seg på min PC, så det kom i hennes navn... :-)

fale artut sa...

Så fina tröjor! Visst är det lite mysigt med höst!

The Willow Fairy sa...

Alpackatröjan är ju bara helt fantastisk - önskar jag hade ditt tålamod...

Kenna sa...

Du har verkligen stickat jättefina tröjor. Det är härligt när man är nöjd med det man gjort!

Eva Hudin sa...

Ja, nöjd kan du vara, de är så fina båda två. Trevlig helg!

Pixi sa...

WOW,du e så duktig!! kram kram =)