fredag 23 januari 2015

Mössa med mera

Min mössa är färdig och invigd. Jätteskön mössa. Stickad i egenspunnet garn, då blir man extra nöjd. När man spinner blir det ofta bara mindre kvantiteter och då är det ibland svårt att hitta lämpliga projekt. 


Mönstret är inspirerat av Windschief. Jag lade upp 95 maskor på stickor 3,5 mm. Efter resåren bytte jag till 4,5 mm. Minskningen är gjord på 5 stickor. Jag har provat mig fram när det gäller mössans längd.



Garnet är spunnen på min gamla topptyngda slända. Fibern är handfärgad bluefaced leichester från Olivertwistfibres. Jag gillar den här ullen som är mjuk och lätt att spinna.


Efter mitt förra projekt med islandsgarn är jag helt såld på att sticka mera i det garnet. Då passar den här boken bra att inspireras av. Boken innehåller många fina modeller för barn, kvinnor och män. Inte enbart klassiska islandströjor, utan även moderniserade modeller, mössor, sjalar. Jag gillar boken och kommer att sticka flera av modellerna i den. 


Jag stickar nu på en ny Riddari i ljusgrå Lettlopi. 



1 kommentar:

Rosenvante sa...

Ser jätteskönt ut och just den där glädjen att man gjort precis allt är ju oslagbart. Vilken snygg sjal, halsvärmare du har på dig