lördag 10 januari 2015

Det bidde sockor

Mina senaste sockor. Stickade i ett garn som jag gillar. Tycker att färgerna är fina och likaså randningen. Tyvärr vet jag inte vad garnet heter. Lille Vilgot, hunden, har ätit upp banderollen.


Detta är sockor efter eget huvud. 
Med 56 maskor och stickor 2,5 mm. 
Jag har stickat en resår över hela sockan som ser ut så här: 
Varv 1, *3 r, 1 a* upprepa varvet ut. 
Varv 2, *2 r, 1 a, 1 r* upprepa varvet ut. Sticka växelvis varv 1 och 2. 
Blir ganska fint tycker jag och lite roligare än att sticka vanlig 2 x 2 resår.

En sak som skiljer de här sockorna från dem jag brukar göra är hälen. Den är istickad efteråt. Jag tycker absolut bäst om sockor med hällapp och kil, men när man gör randiga sockor har den här sortens häl sina poänger. Kilen gör så att rändernas regelbundenhet störs, och även hällappen medför estetiska svårigheter. Men en häl istickad efteråt löser den sortens problem. En beskrivning på svenska hur man gör en istickas häl finns att får hos Dödergök. En film med tal på engelska finns här.

Detta var första paret ut vad gäller sockor 2015, jag tror inte att det blir det sista....
Sticka lugnt!



3 kommentarer:

Heidi sa...

Hälarna blev verkligen extra fina när du stickade hälen efter.

Rosenvante sa...

Härlig färg. Idag satte jag på mig sockor i kängorna för första gången den här vintern och det var riktigt skönt

Karin Petersen sa...

Sockorna blev verkligen jättefina!!