tisdag 16 september 2008

Nisse and Hanna Hats

Nu är det snart dags för mössor, vantar, tjocka tröjor och gosiga halsdukar. Kul tycker jag, som har många idéer om vad jag vill sticka till vintern. Till äldsta sonen och hans flickvän stickade jag varsin mössa. Mönstret är Father and Daughter Hats.
Jag använde Järbos Raggigarn till den grå och Svarta Fårets Raggsocksgarn till den bruna. Stickor nr 5. Himla bra mönster, som är lätta att anpassa, snabbt att sticka och dessutom tycks tilltala många. Nu håller jag bara tummarna för att storlekarna passar mottagarna.
Det kom ett paket från Bokus häromdan som innehöll den här boken. Book of Yarn är en bra bok om man som jag, börjat fundera närmare över varför strukturmönstret inte syns så bra som man väntade sig på sockorna, eller vilket garn som passar bäst för just den här sjalen. Jag, som tycker att jag har stor erfarenhet av garn, både som väverska och stickerska, fick många nya aha-upplevelser. Boken innehåller också en mönsterdel med exempel på plagg gjorda i olika garntyper. Flera modeller fina och användbara, även om man för övrigt inte funderar så mycket på olika garnsorter. Men kanske är boken inte värd sitt pris om man skall köpa den enbart för mönsterdelen.

Inga kommentarer: