onsdag 26 mars 2008

Grönt silke och Feet First-sockor

Jag har fått paket i dag. Eller snarare brev. Men ändå spännande när det står Garnkorgen på avsändaren. Och jag blev glad av att se garnet jag beställt. 100% silke från Fyberspates, i en jättefin färg. Jag har tänkt att det ska bli en halsduk eller något sån't.
Sedan några år är det grönt som är favoritfärgen. Det finns så oerhört många olika nyanser av grönt. Jag läste att våra mänskliga ögon är speciellt känsliga för färger i det gröna spektrat. Förmodligen för att underlätta våra förfäders födosök i naturen.
Må vara hur det vill med den saken, grönt är skönt!
På tal om färger så hade jag lite röjning häromdagen, bland mina garner. Längst ner på botten av lådan hittade jag ett antal härvor med hiskeligt lila färgtoner. De härstammade från min lila period för så där 30 år sedan. Slänga kan jag inte, men undrar om jag någonsin mer kommer att använda mej av de färgerna.

Jag har köpt en sticktidning! Simply Knitting nr 39. På ett av uppslagen visas hur man stickar sockor nerifrån och upp. Jag blev sugen på att starta genast. Jag hade nämligen kvar garn sedan jag stickade fingervantar, drygt ett halvt nystan. Det verkar inte ett dugg svårt att sticka så här. Ändå har jag fått repa upp flera gånger. Jag är så van vid att sticka på det andra sättet att det går nästan av sej själv. Plötsligt upptäcker jag att jag sitter och stickar mönsterstickning under foten……
Jag får nog försöka fokusera lite bättre på uppgiften.
Det är tyst och skönt i huset. Det snusar tre hundar vid mina fötter. Solen skiner in på bordet och där ute smälter snön. Jag har en stund för mej själv med min stickning. Härligt!

Inga kommentarer: