tisdag 4 mars 2008

En vanlig tisdag

Det var ett tag sedan jag skrev senast. Jag har nämligen varit i Kungliga huvuvdstaden. Där var jag bland annat på Symässan i Sollentuna. Det var verkligen mycket, men jag blev nog lite besviken när det gällde stickbiten. Det var oerhört mycket av lapptäckssömnad och pärlor, men inte fullt så mycket garn. I alla fall inte av den sort som jag gillar mest. Trots det kom jag hem med en stor påse nya garner, strumpgarner mest. Jag tänker ofta att jag inte ska köpa flera mönstrade garner eftersom jag tycker att de mönstrade sockorna är vackrast i de enfärgade garnerna. Ändå kom jag hem med mönstrade garner igen. För de är ju så vackra att titta på, och faktiskt ganska kul att sticka med också. Så det blir väl alltid något av de här garnerna också.

Jag köpte några hekto tvåtrådigt ullgarn från Ullcentrum. Jag har länge funderat på att sticka något som jag kan tova, och jag gillade både garnerna och deras modeller. Jag kunde ju inte låta bli att börja sticka direkt, det verkade så spännande. Jag har tovat tidigare, men då skulle man stå och blaska med såpa och tvättbräda. Jag tycker att den som kom på att tova i tvättmaskinen är ett geni! Fast vid närmare eftertanke - vem har inte stoppat en fluffig ulltröja i tvättmaskinen av misstag, och fått ut en tovad minivariant.
Så här blev mitt första försök. Jag är jättenöjd. Nu ska jag tälja till en knapp av någon gren i trädgården och sedan ska jag fundera ut vad nästa tovningsprojekt ska bli.
Födelsedagspresenten är överlämnad nu, så kan jag skriva om vad det var. Ett par halvvantar i Debbie Bliss Kashmerino till yngste sonen. Mönstret hittade jag på Knitty, Fetching. Jag tycker att den chokladbruna färgen är såå fin. Man blir riktigt sugen på mörk choklad.

Inga kommentarer: