tisdag 11 mars 2008

Försonad med datorn, tills vidare

Det är inte utan att jag känner mej gammal. Här har jag suttit timmar och kämpat med en icke samarbetsvillig dator, så kommer yngste sonen hem från skolan och fixar problemet på tre minuter. Nåja, jag är i alla fall bättre på att sticka än vad han är.

Jag har sett så många fina vantar när jag kikat runt. Jättekul! Jag har stickat väldigt mycket vantar till hela familjen. Ofta har jag hittat idéer i 'Vantar från när och fjärran' av Eva Maria Leszner. Här är de senaste. Det var de första paret jag gjort i alpacka. Ägaren, som annars gärna tycker att det kliar så fort det är hemstickat, är nöjd. Stickade på st 3 i Alpacka-garn från Garnstudio och 67 maskor på varvet är de lagom till en liten damhand. Jag tycker om de norska mönstren för de är både vackra och funktionella. Eftersom man hela tiden har två färger och byter mellan dessa ofta blir det ju nästan som fodrat. Den norska varianten av tumme som liksom växer upp på handens insida .r också både snygg och skön tycker jag.

Och så är jag klar med min ena pärlsocka. Det svåraste var nästan att trä på pärlorna. Men nu har jag skaffat en pärlnål, så jag hoppas att det går bättre i fortsättningen. Garnet är Lorna Lace's Shepard Sock. Så här långt är jag inte jätteimponerad. Tycker att det är vackert, men det känns lite stumt. Jag återkommer när båda sockorna är klara.


Inga kommentarer: