onsdag 12 augusti 2015

Virkat!

Nu har vi haft några dagar med riktig värme. Det är då jag letar efter något hantverk som inte ger extra värme. Att göra disktrasor och grytlappar passar perfekt.
Jag brukar sticka disktrasor, men när jag fick se den här virkade varianten var jag tvungen att testa direkt.


Man virkar i två etapper. Först en vanlig, randig trasa. Sedan ränderna på tvären. Och det är nu som det magiska händer. Tvärränderna får hela trasan att ändra karaktär, både till utseende och hur den känns. Från en vanlig, randig trasa till en stabilare rutig. Svårt att förklara. Testa själv så får du se!


Beskrivningen hittar du här. Jag har använt blandade rester från 'Lagret', det betyder Drops Safran, bomullsgarn 8/2 och liknande. Virknål 3 mm.


Här är en bild på Humle som har fyllt två år!

7 kommentarer:

Katrina sa...

Riktigt snyggt med rutiga disktrasor, jag blev också sugen att testa. :-)

Garnhumlan sa...

Rekommenderas, det var riktigt roligt!

Heidi sa...

Det ger verkligen en snygg effekt när du virkar en ränder på tvären!

Humle ser ut att vara väldigt nöjd med livet:)

Garnhumlan sa...

Ja, det var oväntat när tvärränderna kom till! Humle är en glad prick.

Karin Petersen sa...

Så fina! Synd bara att mina händer inte gillar virkning riktigt. Men lite sugen på att prova blev jag.....

Rosenvante sa...

Härligt mönster :)).
Åh så fin Humle är, skickar ett grattis i efterskott

garnhumlan Paula sa...

STORT GRATTIS TILL VÄLDENS BÄSTA HUMLE!!! SÖT SOM EN PRALIN!