söndag 23 augusti 2015

Mera sol och flera trasor

Det fortsätter att vara sommarvärme, och jag fortsätter på temat disktrasor. Den här gången kommer en stickad variant. 
Man kan tycka att det är enkelt och billigt att köpa disktrasor i affären, men jag tycker att mina hemgjorda är mycket bättre. När de börjar bli solkiga är det bara att koka upp dem i en kastrull med vatten och lite diskmedel så är de fräscha och fina igen. Låter man även diskborsten koka med, gör man dubbel nytta!


Jag brukar leta på nätet efter trasor i nya tekniker så att jag lär mig något nytt. Det här är en trasa med lyfta maskor. Den är inte svår att sticka, men man får hålla koncentrationen på topp så att det blir rätt. Lite som att lösa korsord...

Beskrivningen finns här. Den kostar fem dollar. Visst finns det gott om gratis beskrivningar på nätet, men jag betalar gärna en slant till den som har lagt ner ett stort arbete på att göra en bra beskrivning. Allt är klart och tydligt. Det finns även andra liknande mönster av samma stickerska.

Garn: Drops Muskat
Stickor: 4 mm

Den färdiga trasa väger 30 gram och är 17 x 17 cm. Den rätstickade ytan gör den lagom 'rivig'. Storleken är kanske i minsta laget, man kan prova stickor 4,5 mm och ett annat, grövre garn. Alternativt lägga till några extra maskor och varv.

Stick i väg och prova, för visst har du en del bomullsgarn liggande!

3 kommentarer:

Karin Petersen sa...

Åh, vad fin!!!

Garnhumlan sa...

Och den är ju stickad, så den fixar du! Ha det bra, vi ses snart!

garnhumlan Paula sa...

Vet inte om jag fixar det men ett ugglemotiv måste jag ju bara testa :)