måndag 3 augusti 2015

Små, små sockor

 Det är länge sedan....
jag skrev något på bloggen.
När det gått länge sedan senaste inlägg är det alltid lite svårt att komma i gång igen. Så jag startar lite lätt med två par strumpor till Gullungen.


Det var faktiskt svårare än jag trodde att få rätt på storlek och form. Jag har gjort flera försök innan jag blev nöjd. Ju mindre strumpa desto viktigare blir det att passformen är bra. Det som gör att sockan sitter lite löst eller stramar i vuxenstorlek, gör att det blir helt fel i den lilla storleken. Det här är vad jag till slut kom fram till.

Socka i storlek 21.
Lägg upp 40 m med strumpgarn på strumpstickor 2,5 mm.
Häl: Provade häl med hällapp och kil, men blev inte nöjd. Nöjd blev jag med Fish lips kiss heel
Tå: Min vanliga tå. Minska en maska i slutet av sticka 1 och 3 och i början på sticka 2 och 4. Gör så vartannat varv tills det är 8 m på varje sticka = 32 m totalt. Därefter varje varv tills det är 2 m på varje sticka 8 m totalt. Sy i hop tån med kitchener stitch
Garn: Det går inte så många gram när man stickar så här små sockor. Det här är rester från diverse projekt. Strumpgarner med ca 400 m/100 g.

Det här är ingen beskrivning, mera en idé. Fråga mig om du vill veta mera!


Det sägs att sommaren varit våt och kall. Kanske det. Men jag tror att det varit lite bättre här i söder. Jag har i alla fall kunnat vara ute mycket. Och trädgården har blommat som sällan förut.
Ha det gott!


1 kommentar:

Rosenvante sa...

Jöttesöta sockor. Jag stickar oftast resår på översidan på de små men då blir det ju inte så fint mönstrat förstås. Här har vi också haft en underbar sommar, precis lagom varm men med lite gnissel över kallt i sjön, men man kan ju inte få allt.