lördag 5 februari 2011

Nu surras det igen!!




Ljuset kommer åter till Skåne och en vintertrött humla.
Det känns som det är dags att börja surra igång igen här på bloggen.
Vintervilan blev längre än beräknat.


Mycket har blivit stickat sedan jag skrev senast, en del har redan givits iväg.
Men en hel del finns kvar.

Jag börjar lite försiktigt med...

Mina vårgröna muddar


Jag använder ju gärna eco-garner och vid något tillfälle köpte jag ett nystan grön eco baby-ull bara för att jag gillade färgen. Se'n har nystat legat i hyllan och jag har inte vetat vad det skulle bli - ett nystan på 25 gram räcker ju inte långt. Så fick jag en slatt över från ett par julklappsstrumpor och se, det blev ju fint ihop. Och lagom mycket till ett par pulsvärmare.

Och se så grann den gröna buxbomsbusken är!

Teckenstorlek
Mönster
Efter eget huvud. Estnisk uppläggning, 48 m, och sedan ett varv avigt och ett varv rätt. Därefter ett hålvarv, 1 varv rätt och ett varv avigt. Sedan börjar själva vanten med 3 räta och en avig. Istickad tumme. Kanten upptill lika som nere. Tummen har 13 maskor.

Garn
Marks och Kattens Baby-ull knappt 25 gram. Hade räckt till en extra rand före tummen.
Drops Delight färg 06, 18 gram.
Bra garner att kombinera, båda entrådiga. Muddarna blev mjuka och gosiga.

Stickor
3 mm strumpstickor

(Mönstret mycket för mitt eget minne. Om någon är intresserad kan jag göra ett mera utförligt mönster.)

1 kommentar:

fale artut sa...

Så rara de ser ut! Riktigt våriga! Du får gärna skriva mera utförligt!