söndag 27 februari 2011

Bex




Det verkar vara fler än jag som är trött på kyla och vinter. Här var lökväxterna på gång och snödroppar och vintergäck blommade. Men nu är det bara kallt, kallt.

Idag var jag i skogen med hundarna och det var fullt av rovfåglar på vingarna. Havsörn, kungsörn, ormvråk och massor av glador. Jägarna hade lämnat slaktavfall efter vildsvin och det var ju populärt. Det är verkligen en mäktig upplevelse med så mycket rovisar!
Tyvärr hade jag ingen kamera med mej.

Nu till stickningen.

Första Bex är färdig. Ett av Cookie A:s mera komplicerade mönster. Inte jättekul att sticka faktiskt - jag gör det mest för att bevisa att jag kan. Därför tar det också sin tid. Men nu behövde jag mina
2 mm-stickor till ett annat projekt, så då var det lika bra att försöka bli klar.



Jag stickar i Regia Silk och som sagt stickor 2 mm. Sockorna verkar bli mjuka och behagliga. Men jag är rädd att det kommer att dröja tills jag börjar på Bex nummer 2.



Mössa med häng i Järbo Mellanraggi



Den här mössan visade jag i höstas, när den var på stickorna. Det är egentligen inget särskilt med den och bilderna blev inte heller så bra.
Men det som är kul med den är att jag har använt ett självrandande garn och utnyttjat ränderna till en smalrandig mössa.

Jag använde stickor 3 mm och det gick åt 80 g garn.
Resultatet är en smidig mössa som går att knöla ner i fickan. Yngste sonen, som är mössans ägare, är väldigt känslig för det som kliar och sticks, har använt mössan sedan jul utan att klaga. Det tyder på att det är ett garn som kan gå att använda till mer än strumpor.

Inga kommentarer: