söndag 8 augusti 2010

Mot ulligare tider



Augusti - skördemånad. Nu har färgtonen förändrats när man tittar ut över landskapet. Det gröna har till stor del ersatts av olika gyllene och bruna toner. Det som ännu grönskar har fått en djupare, mörkare färg.




Då passar det fint att börja på att sticka en ullkofta. Fram tills nu har bara tanken att sticka något ulligt och stort fått mej att svettas, men nu känns det helt rätt.

Direkt när jag såg Twist collectives höstnummer fastnade jag för den här koftan. Hallett's Ledge heter den och jag stickar i orginalgarnet Rowan Felted Tweed Aran. Fast jag har valt en annan färg, 'Dusty'.




Jag tycker mycket om traditionell stickning. Men jag tycker att det är helt OK att modernisera lite. Den här koftan är inspirerad av guernseytröjor.

Ellinor Brown som gjort den fina modellen har en blog. Där kan man få mera info om den här koftan och se hennes andra modeller.

6 kommentarer:

Rosenvante sa...

Den har jag sett flera som vill (ska) göra, den är verkligen jättefin.

Mia stickar sa...

Jättefin och ser avancerad ut!

miastick sa...

Den är supersnygg, ser fram emot att se din version växa fram!

teresa sa...

Vackra bilder. (Men jag är inte riktigt redo för höstfärger ännu, får liksom aldrig nog av sommaren...)
Vad fin din fjäderlätta malabrigo-kofta blev! 130 g - det är ju fantastiskt.

Lilli sa...

Söta fina sockor och vacker, nätt Malabrigo-kofta i dina tidigare inlägg! :) Ska bli kul att se koftan i blått härnäst. Ha det gott!

Maggan sa...

Jag har oxå blivit förälskad i den här koftan!! Ska nog sticka den lite senare i höst. Färgen du valde passar den jättebra, jag vill nog oxå ha en lite mörkare färg. Ska bli kul att se den färdig.