lördag 25 oktober 2008

Timglassockorna är äntligen färdiga

Nu är oktobersockorna Hourglass färdiga. Jag hade problem att få mönstret snyggt, speciellt på första sockan. Andra gick bättre, då jag fått in den rätta tekniken.
Mönster: Hourglass, från Knitty. Jag gillar ytmönstret på sockorna, speciellt de små blommorna som blir inuti varje bubbla. Passform och storlek är bra.
Garn: Zitron Trekking Pro Natura. Färg 1513. Som jag sagt tidigare gillar jag det här garnet. Lite klurigt att sticka med då det har en liten tendens att dela sej, men jag gillar resultatet och färgskalan. Väldigt skönt att ha på sej. Sen är det alltid ett plus att garnet är miljövänligt.
Stickor: 2,25 mm.
Så nu har jag redan börjat fundera på vad novembersockorna kan bli för några.

Jag stickar just nu mest på Festivalsjalen. Jag bestämde mej till en början för att inte sticka någon, tyckte att det lät lite tråkigt med en sjal i rätstickning. Dessutom såg den första ledtråden inte så kul ut. Men efterhand som jag fick se hur andras sjalar växte blev jag allt mer intresserad. Nu tycker jag att den är jättefin. Uppskattar dessutom mönstret, som är lätt att följa och tydligt. Garnet är entrådigt ullgarn från Färgkraft i färgen 'Lind'. Jag har kommit till den tredje led tråden. Då upptäckte jag ett fel ganska långt ner - en överhoppad rad. Det blev att sticka baklänges ganska många varv, usch så trist. Men det är historia, nu är jag på rätt spår igen.
Jag har ingen bild på sjalen ännu, men så snart jag orkat ta fram kameran igen så kommer det.

2 kommentarer:

Susanne sa...

De blev jättevackra! Hoppar själv över oktobersockorna eftersom jag gick med i sockklubben så sent och har fullt upp med att sticka sockor till julförsäljning på jobbet. Ser precis som du fram emot vad det blir för beskrivning i november.

teresa sa...

Så fina! Grattis till att du orkade - vilket omständigt mönster...jag sparar det tills jag har bättre tålamod. Men jag ser att det var värt besväret.