söndag 12 oktober 2008

February Beret

Jag behöver en ny mössa. Jag har letat ett tag. Funderat på någon från Ysoldas hemsida. De är riktigt fina, men när jag såg February BeretStickamerabloggen, då var saken klar. Jag är just nu inne i en Elizabeth Zimmerman-fas. Och mönstret bygger på hennes tankar. Sockpixie har gjort mönstret, som börjar med en I-cord, vilket är väldigt smart eftersom man då kan reglera vidden på baskern efter önskemål. Jag stickar i julklappsgarnet från i fjor, silkealpaca från Garnstudio, på stickor nr 5, vilket är något grövre än i orginalbeskrivningen. Färgen undrar jag om den kommer att bli bra. Nyansen är min nya favoritfärg, men jag är ännu lite osäker på hur den fungerar tillsamman med mina egna färger. Vi får se.

Till sist lite vackra garnbilder. Efter inspiration från Knitters Book of Yarn har jag nystat upp lite tvåtrådiga restgarner. Med ledning av boken håller jag på att undersöka hur garner med olika antal trådar fungerar när man stickar med dem. Det är faktiskt spännande. Får se vad jag hittar på med de här.

4 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Så vackra garner:)

Anonym sa...

Som frukter i ett fruktfat!

teresa sa...

Härliga garner o silkealpackan är ett favvo-garn.
Lyckost du som passar i mössa - jag vill ha, men ser inte klok ut...

Garnhumlan sa...

Passar och passar. Man vill ju inte frysa om öronen.
Undrar varför just mössor är så speciella när det gäller pinsamhet.