söndag 12 oktober 2014

Mera från min låda

Stickar på med rester från min låda så länge jag tycker det är kul. Eftersom det inte finns några stora mängder av någon färg får det bli lite mindre projekt.
Den här modellen tycker jag blev riktigt fin, så den får vara med här på bloggen.



Mössan heter 'Little Fair Isle Hat' och kommer från The Purl Bee. Den finns i tre olika barnstorlekar och beskrivningen är på engelska, vilket inte ska hindra någon eftersom det finns ett tydligt diagram och den är för övrigt ganska enkel. Jag läste någonstans att om man vill ha ett litet projekt för att komma i gång med flerfärgsstickning så är detta perfekt. Och jag håller med.

Jag gjorde först en mössa där jag följde beskrivningen för babystorlek. Den blev dock för stor, jag stickade med Karisma, som är ett grövre garn än vad beskrivningen föreslår.



I stället för att byta garn räknade jag om lite i mönstret och tog bort en rapport och de första raderna i diagrammet och vips blev storleken bra! 
Förutom att mönstret är lätt att anpassa till olika garner, passar bra som introduktion till att sticka med flera färger så får man tillfälle att bli av med garnrester. Enligt beskrivningen ska det vara fem olika mönsterfärger, men jag hade bara tre som passade. Men här kan man ju leka som man vill.

Beskrivningen anger strumpstickor 3,5 mm, vilket jag också använde.

Jag tycker att det här är en fin mössa. Varm och go', eftersom den är dubbel.

3 kommentarer:

Heidi sa...

Mössorna är verkligen jättesöta!! Smart att minska med en rapport för att få en mössa i lagom babystorlek:)

Jag ser att du använt en annan sticktecknik också - i-cordstickning: jag gillar den tekniken, trots att den är tidskrävande, eftersom resultatet brukar bli väldigt bra:)

Blenda sa...

Superfin, och jag älskar färgställningen!

Karin Petersen sa...

Jättegulliga mössor!!!