onsdag 13 maj 2009

Vindarnas sjal


Ett av mina större projekt, Aeolian är färdigt. Det har varit riktigt rolig stickning. Jag tycker spetsstickning är så roligt, och det är jättekul att pilla med pärlor. Det finns bara en liten hake. När sjutton ska en trädgårdshumla som jag använda en silkessjal med pärlor på. Den passar inte när man gräver i jorden eller går på hundpromenad. Den får väl ligga till sej, kanske dyker tillfället upp någon gång.
Här är en bild på kanten innan den är utspänd.
Mönster: Aeolian från Knitty. Jag stickade den stora varianten. Den finns också som mindre. Lagom stor till halssjal.
Garn: Fyberspates Lace silk från Garnkorgen. Färgen heter 'Ocean'. Till min sjal gick det åt två och en halv härva, det vill säga 125 gram. Kul att sticka med ett silkegarn, fast ganska annorlunda jämfört med ull. Lite problem att få till muscherna, eftersom garnet inte är alls elastiskt.
Stickor: Addi Lace 3,5 mm.
Det här var så kul att jag gärna stickar en till. Då gör jag en mindre, att ha kring halsen under kappan, i ett fint entrådigt ullgarn.

10 kommentarer:

Marie sa...

Fantastiskt vacker!

Sannstick sa...

Vilken vacker sjal!!!!!

Hälsningar
Sannstick

Handarbete/Pyssel sa...

Otroligt vacker!
Hoppas rätt tillfälle för användning dyker upp med tiden!

Garntrollet sa...

Åh, vad fin den är. Och vilken härlig färg (jag har tre nystan av samma garn och färg som ligger i ett skåp...). En garnhumla kan väl ha den när hon dricker kaffe/te ute i trädgården och ser på alla fina växter hon har påtat med under dagen?

The Willow Fairy sa...

WOW!!!!!

tant Maria sa...

Hej, vilken fin blogg du har!! Hittade dig genom Ravelry för jag skulle vilja ställa en fråga till någon svensktalande - stickar på de sista varven på Aeolian, men jag förstår inte beskrivningen på det allra sista varvet. Har du möjlighet att hjälpa mig? Det skulle vara jättesnällt!!

Mia stickar sa...

Sjalen är bedårande vacker! Hoppas tillfälle kommer att använda den, du bär upp den så fint!

Häxmamman i jämtland sa...

Vilka vackra sjalar du gjort/Ha en trevlig lördag

PIa sa...

Oj, oj, oj, det var nog den vackraste sjal jag sett! Använd den så ofta du kan, den är för fin för att inte användas. Hunden och humlorna kommer känna sig stolta över att ha en så vacker matte och vad det nu kan heta för humlorna!

Heléne sa...

Helt fantastisk!