måndag 13 april 2009

Deras bästa tid är nu!

Jo, nässlornas alltså. Eller 'nällårna', som vi säger i Skåne. I vår familj är det tradition att ha nässelsoppa till påsk. Ofta får man krypa runt efter små, små nässlor med köldnupna fingrar. Men i år var nässelskörden ett rent nöje. Stora och fina har de hunnit bli, och jag kunde sitta i solen och plocka dem utan större besvär. Och lön för mödan får man för nässelsoppa är gott! Så ni som ännu inte provat, har något att se fram emot!

Annars har en del av helgen tillbringats i hallonlandet. Det har varit sorgligt försummat några säsonger. Men i år har jag fått hjälp av yngste sonen och nu hoppas vi på bättre skörd till sommaren. Jag tillhör den del av mänskligheten som sätter hallon före jordgubbar…

Jag hade egentligen inte tänkt sticka några muddklubbsmuddar den här månaden, men hade lite garn som låg och ropade att det ville bli Susie's Reading Mitts och eftersom det råkade vara april månads mönster i Pulsklubben, så fick det bli så. Nu sitter de på min läsande dotter, och både hon och jag är nöjda.Garnet är Garntjänst Superwash, en gammal rest som nog inte tillverkas längre, men det är nog ungefär detsamma som Drops Karisma. Stickor 3 mm. Jag gjorde en förändring av mönstret för att få en smalare passform genom att sticka ihop var åttonde maska på tredje varvet efter första mönsterpartiet. Så i stället för 40 maskor har jag stickat med 35 på varvet.
Det var min debut i Pulsklubben, men det blir säkert flera muddar stickade.

5 kommentarer:

desiree sa...

Nässelsoppa är jättegott! Tyvärr har jag inget sådär bra ställe. Hallonland har jag däremot. Men inga jordgubbar, det är ändå bara fåglarna som äter upp det som blir.

The Willow Fairy sa...

Vilka underbara muddar. Sådana måste jag göra. Lägger dem någonstans i min lång vill göra lista.....

maria carlander sa...

De blev fina muddarna, själv är jag i valet och kvalet om jag ska sticka det paret eller inte... får se. Hallon vinner kampen mot jordgubbarna också i min värld!

Samtal från min trädgård sa...

Nässelsoppa måste jag smaka. Hallonland hade vi, sista åkte nu här i Påsk, de verkar ha dött, så de är uppgrävda, får nog satsa på nya.
Fina muddar!

teresa sa...

Vilka vackra muddar!