lördag 23 augusti 2008

Spenatstuvning och lingonfil

Nu är dom färdiga, augusti månads sockor i Stickameras sockklubb, Spring Forward, från Knitty. Spenatstuvning och lingonfil är de ord som bäst beskriver färgen på garnet. Jag funderade länge på vad det kunde vara, men se'n kom jag på att det var något minne sedan skolbespisningen...
Ja ja, garnet är från Opal i alla fall, kollektionen heter 'Fantasie' och numret på färgen 1917, inköpt på Symässan i Sollentuna i våras.
Jag har stickat enligt mönstret med 66m i skaftet, men sedan minskat ner till 60m i foten. Stickorna som jag använde var nr 2,5.
När jag såg mönstret tyckte jag att det här garnet var det som liknade orginalgarnet mest. Men som så ofta med mönstrade garner försvinner strumpans mönster i ett virrvarr av färger. Snyggt? Nja. Men roligt att sticka var det helt klart. Mönstret var lätt att memorera och eftersom vartannat varv är rätstickning även på mönsterpartierna, gick det snabbt att bli färdig. Jag kan helt klart tänkamej att göra ett par till, fast då i ett enfärgat och lite grövre garn.
och färre maskor.

Inga kommentarer: