fredag 22 augusti 2008

Färdig kofta




Jag gillar Drops Alpaca och det har blivit en hel del plagg i det garnet genom åren. Här är det senaste, en kofta från Yll o Tyll, (nr 788, Mönsterstickad kofta i Alpaca). Egentligen var den menad som en födelsedagspresent till dottern som fyller år i juli, men tyvärr tog garnet slut och det tog en stund att ordna mera. För några dagar sedan kom räddningen med posten, ett nystan i färgen blå/lila mix. Så nu är koftan klar. Båda jag och dottern är nöjda. Visst blev det snyggt med knapparna i mörkt lila pärlemor? (Jag behöver nog inte påpeka att jag har gjort en del ändringar i orginalmönstret, bland annat förlängt ärmlängd och livlängd. Men jag tycker att det är ett bra basmönster att utgå från när man ska sticka en kofta i lite tunnare garn.
När jag stickade på koftan blev jag lite sugen på att sticka en riktig färötröja. Nu letar jag litteratur och mönster och garn. Om någon läser detta och har idéer eller erfarenheter skulle jag vara glad för råd.

Inga kommentarer: