fredag 15 maj 2020

När man tröttnat på disktrasor och grytlappar...

...och det knappt märks att man tagit något från lådan med bomullsgarner. Då får man hitta på något annat.

Jag fick lust at virka vimplar. Tänkte att det kan pigga upp lite. Man kan ha dem i sitt växthus, på uteplatsen eller kanske i köket. 

Gjorde lite research och fick veta att det kallas bunting på engelska (vilket kan vara bra att veta om man vill söka mönster på Ravelry). Kanske kommer det från det tyska ordet bunt som betyder brokig. Det har använts i sjöfarten för att skicka budskap och i andra sammanhang som dekorationer.



Jag använde mina sista rester av Drops Muskat och virknål 3,5 mm. Jag är väldigt glad att jag har slut på Muskat, för det är ett garn jag inte gillar alls. Det delar sej hela tiden när man arbetar med det. 

Mönstret, som jag till slut föll för är detta: Doily Bunting. Det är ett gratismönster på engelska. Jag är inte så bra på att virka, men jag lyckades klura ut hur det skulle vara. Dock lyckades jag inte att få antalet maskor att stämma, men om det beror på min brist på virkningsvana eller på brister i beskrivningen vet jag inte.

Nu återstår bara att leta rätt på resterna av det ljusblå nystanet, som oförklarligt (!) har gömt sej någonstans, och göra de sista tofsarna. Återkommer med färdiga resultatet.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Jag visste inte ens om att man "kunde" virka vimplar:)

Men nu när jag har sett dom, så tycker jag att dom är ju jättesöta, och såna borde man ju kanske använda:)

Karin Petersen sa...

Dom var ju jättefina! Vilken rolig ide´.