söndag 20 december 2015

Sitka Spruce Hat


Det är mycket mössor här på bloggen just nu. Det brukar bli så när jag kommit in på något, så vill jag lära mig mera om det. Vilka garner tycker jag om att sticka mössor i? Hur många maskor blir lagom att lägga upp? Resår eller invikt kant? Form på mössan? Det är många frågor att besvara.

I går var dagens gratismönster hos Tin Can Knits Sitka Spruce Hat. Och jag fick genast lust att prova. Letade upp ett garn och satte i gång.


Garnet är Cascade 220 Heathers i färgen Birch Heather. 

Jätterolig stickning, en sorts vridna maskor som bildar liksom ett flätmönster. Inga flätstickor behövs. Mönstret som bildas liknar verkligen en gran som namnet anger. Jag stickar på en kort rundsticka med korta stickspetsar. Har du inte provat att sticka mössor så, kan jag rekommendera att du gör det. Det går snabbt att sticka och mot slutet när det är färre maskor byter jag till strumpstickor. Varje rapport markeras med stickmarkörer för att hålla ordning på var jag är.


Så långt är allt gott och väl. Dock funderar jag på att börja om. Det känns som om mössan blir aningen liten. Kanske ska jag lägga till en extra rapport? Funderar på det, så får jag se hur det blir...

Inga kommentarer: