lördag 19 december 2015

Liten mössa

I morgon är det fjärde advent. Vi är i den mörkaste tiden på året. Termometern visar på åtskilliga plusgrader så det finns ingen snö som lyser upp.

Lite svårt att ta bilder blir det också. Så här är en lite halvtaskig av en mössa jag stickat. Jag tycker resultatet blev bra, så jag vill gärna tipsa om beskrivningen. I heart cables heter mössan och den finns att ladda ner gratis från Ravelry. Jag stickade i Drops Lima och följde mönstret helt och hållet. Snabb och rolig stickning. Jag brukar inte göra bollar på mössor, men här tyckte jag att det passade bra. Men då jag inte är så van schabblade jag lite när jag skulle knyta runt. För att bollen skulle hålla ihopa bättre ångade jag den över kokande vatten. Det fungerade väldigt bra. Här finns beskrivning på hur man gör.


Ett annat tips som jag vill dela är att Tin Can Knits delar ut ett gratismönster om dagen fram till jul. Det är bara gratis ett dygn, så det gäller att hänga med.

Önskar dig en lugn och skön tid framöver!