tisdag 3 mars 2015

En färgglad helg

Dottern var hemma på besök över helgen och vi hade planerat in färgning av ull och garn på söndagen. Jag är inte jätteduktig på det här med färger. Det vill säga jag vet vilken färg jag önskar få till, men inte hur jag bäst åstadkommer den. Dottern däremot har ett tränat öga och har målat en hel del med akvarellfärg, så hon är duktig på att få till det.
Det är så roligt att färga. Oftast blir det väldigt fint. Här är resultatet av söndagens arbete.


Två härvor grått Lundagarn med flera decennier på nacken fick nya kulörer. Det här ska bli sjalar så småningom. 
Den orange härvan är en favorit. Den är lite mattare i färgen än på bilden. Jag önskade mig en orange färg som påminner om Australiens stäpp, till ett planerat projekt med känguruer på. Garnet är Ullcentrums tvåtrådiga, färgen var ljusgrå från början.


Vi har spunnit en del senaste tiden, både jag och dottern. Vi var nyfikna på att färga ull själv. Målet var att få fram lite mildare färger än de som man oftast köper. 
Och så här blev det. 
Denna härvan är 75% blue faced leichester-ull och 25% silke. Väldigt vackert att titta på, nästan synd att börja spinna...


Den här härvan är polwarth-ull. Väldigt mjuk och silkig ull. När härvan ännu var blöt, såg den grå och tråkig ut, men nu är det min favorit. Jag tänker på tulpaner och kan knappt vänta på att få spinna den.


Den ofärgade ullen kommer från World Of Wool och färgen kommer från Färgkraft.

1 kommentar:

Unknown sa...

vilka underbara färger, ni fick fram!!