söndag 13 juli 2014

May I present to you...

...Bina, the bear.



Jag ramlade in på Lalylalas hemsida och blev förtjust i hennes virkade figurer. Jag har virkat en del leksaker innan, en del blir färdiga, på andra tröttnar jag fort. Till Bina fanns allt material som behövdes redan hemma, vilket gjorde att processen inte stannade av för att jag behövde handla ytterligare grejor.

Mönster
Det svåraste med detta projektet var att välja vilken av figurerna jag skulle virka, de är fina allihop. Valet föll på Bina eftersom hon har få detaljer, och som sagt, garnet fanns redan hemma. Beskrivningen är på engelska, men väldigt klar och tydlig och lätt att följa. Alla figurer är gjorda efter samma grundplan, så har man ett mönster kan man säkert modifiera det litet och få till de andra. Dessutom ingår beskrivning till Rita, the rabbit.
Min Bina har fått broderade ögon i stället för plastögon. Jag tycker att det var ett bra val särskilt som hon blir en present till ett spädbarn.

Garn
Ett nystan Regia Tweed i färgen brun. Men jag tror att vilket sockgarn som helst går bra. Rester av Regia Silk till ansiktet och rött Visjögarn till halsduken.



Virknål
2,5 mm.
Trots att virknålen är ganska fin i relation till garnet blev kroppen lite gles och stoppningen syns i genom. För mig är det svårt att ha en finare nål, jag tycker att det frestar på i handleden. Kan man är det nog snyggare om man tar en något finare virknål.


Till sist vill jag gärna bjuda på några bilder från vår fina stad,
Ystad.
Stockrosor och rosor växer överallt längs de stenlagda gatorna.

Klostret med sina trappstegsgavlar byggdes på 1200-talet av fransiskanermunkarna. Runt om finns kryddgårdar och rosengården.

I centrum finns det medeltida gatumönstret bevarat, och gott om korsvirkeshus. I bakgrunden Mariakyrkan.

Man kan ta en guidad tur med brandbilen genom gatorna.





2 kommentarer:

Heidi sa...

Vilken söt björn! hon ser verkligen ut som en sådan där björn som man har med sig hela livet, från vaggan och upp genom åren:)

Ystad ser verkligen ut som en trivsam och gemytlig liten stad:)

Linda sa...

Ystad är en väldigt fin liten stad. Och vilken söt liten björn du har virkat!