lördag 19 januari 2013

Tindra



Föreningen Sticka har haft en mysteriestickning under helgerna och nu är jag klar med mina vantar.
Jag har använt mörkgrått Fabel och rester av andra sockgarner. Det var intressant att prova på estniska sticksätt. Roositude heter det som ser ut som broderi ovanpå handen. Inte alls svårt att åstadkomma. Även muddens mönster är estniskt.




Också tummarna fick ett litet roositude-mönster.




Jag stickade mina vantar i storlek s-m. Tyvärr är de lite väl stora för mina händer. Hoppas att jag hittar någon som de passar bättre.




Många tror att det är svårt att sticka fingervantar. Det är det inte, speciellt inte om man har stickor av bambu eller trä som inte glider ur maskorna så lätt.


Jag har använt strumpstickor och vantstickor 2,5 mm. Mina vantar väger 55 gram.

2 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Så fantastiskt fina vantar, men det ser svårt ut!
De borde nog hamna på väggen på som en tavla och inte användas!
Tummarna är ju bara SÅ fina.
Önskar dig en riktigt skön helg.
Melodys matte

heidi sa...

Dom ser jättefina ut! så det måste vara lite trist att dom inte passar:( fast det innebär ju att om du hittar någon som dom passar - då kommer någon att kunna gå runt med ett par väldigt fina vantar:)