fredag 11 januari 2013

SOL - äntligen


Det blåser en isande nordanvind. Men vad gör det, när solen äntligen visar sig igen. Jag längtar så efter ljus. Nu är det minusgrader igen och marken har ett tunt lager av snö. Skönt att slippa torka hundtassar!


Då fungerar det bra att fotografera ett par vantar också.

Häggesta, ur Solveigs vantar.


Inga medvetna förändringar jämfört med originalmönstret. 
Jag är nöjd med hur de blev, både till utseendet och storleken. Att jag sedan gillar vantar som inte har så lång mudd som de här, det är en annan femma och något att tänka på till nästa gång.


Garnet jag använt är Rauma finull till det gröna och Bergås tvåtrådiga ullgarn till det grå. Båda garnerna fungerar lika bra. Lite sträva att arbeta med, men mjuknar efter tvätt.
Strumpstickor 2,5 mm.

Och garnlagret minskade med 75 gram!

Ha det gott!

5 kommentarer:

Karin sa...

Hallå i fredagskvällen! Som vanligt superfint stickat, härliga vantar. Blir lite nyfiken på hur länge det tar innan du behöver fylla på ditt garnlager, eller det kanske fylls på hela tiden i samma takt :) Ha det jättebra Karin

yvonne sa...

Vilka fina vantar!

Linda sa...

Ja, den lilla snö som har kommit lyser verkligen upp! Vackra vantar!

Unknown sa...

Takk :-) Disse vottene som du har strikket er superfine. Flotte farger også. Ja det er herlig når solen viser seg fremme. Man trenger energien som solstrålene gir oss. ha en riktig fin dag. ;-) Klem fra meg.

teresa sa...

Vilken härlig färgkombination, jättevackra vantar. T o m jag har faktiskt lyckats sticka ett par vantar ur den boken, fast nu bloggar jag dem inte längre... Härligt med ljuset, som du skriver, idag var det ljust efter kl. 16!!