lördag 4 september 2010

Randiga strumpor





Så här blev mina Vellamo. Som jag stickade mycket för att utforska häl med korta varv. Det är en väldigt bra beskrivning jag följde. Det blev inga hål någonstans, det kan ju vara svårt annars. Prova den beskrivningen om du vill göra den här typen av häl! Fast rent utseendemässigt gillar jag nog min vanliga häl bättre. Den ser liksom mera rejält hemstickad ut. Dessutom gillar jag att göra förstärkta hällappar och det blir ju svårt med den här modellen.



Mönster:
Vellamo, gratis att ladda ner från Ravelry.
Jag har uteslutit mönsterbården vid tårna för att det kändes ganska onödigt med en bård, där den aldrig kommer att synas.

Garn:
Rosa: Lorna's Laces Shepherd sock i färgen Cranberry. Ett av mina favoritsockgarner som jag säkert sagt förut. Trevligt att sticka med och håller formen efter användning och tvätt. Finns i fina färger - både enfärgat och melerat.
Lila: CashSoft från Gepard. Väldigt mjukt och trevligt och finns i fina färger. Jag tycker att det blir lite sladdrigt efter ett tags användning. Men gillar det ändå. Skulle vara bra till sjal också.

Stickor:
2,5 mm strumpstickor från KnitPro.


PS. Ha en skön helg!


5 kommentarer:

Rosenvante sa...

Väldigt vacker mönsterbård.

Mia stickar sa...

Sockarna blev jättefina, mönsterbården var superfin!

Rosenvante sa...

Har en award till dig om du vill ha den.

The Willow Fairy sa...

Vackert. Avvis

teresa sa...

Jättefina o det garnet skulle jag gärna vilja testa.
Men jag undrar också lite om en häl som inte är förstärkt håller i längden? Hoppas det, efter så mkt arbete.