måndag 28 juni 2010

Och den bruna tröjan



Jag är lite på efterkälken, när det gäller att skriva om mina stickningar. Men nu ska jag berätta om den bruna tröjan på bilden för några inlägg sedan.

I vintras beslöt jag mej för att kassera min favorittröja efter många år. Men jag tänkte sticka en likadan ny och köpte därför Visjögarn och satte igång. Men jag blev inte riktigt nöjd, den blev ju inte som den gamla. Så när tröjan var nästan klar repade jag upp igen, och började sticka en helt annan tröja som jag hittat hos Garnstudio. Och nu blev jag nöjd - jättenöjd. Jag skulle kunna sticka en till efter samma mönster, men i annan färg och annat garn. (I själva verket har jag redan köpt garn, men det får ligga till sej lite.)





Jag gillar att den är lite formstickad och jag gillar kanterna både vid ärm, hals och nertill. Och jag tycker att okmönstret blev alldeles lagom mycket. Jag är dock väldigt oförstående till hur minskningarna från höften upp till midjan är utformade på mönstret, men det kan man ju ändra efter eget gottfinnande.

Ärmarna gjorde jag hellånga, och för första gången provade jag att sticka med magic loop. Båda ärmarna samtidigt. Efter lite trassel i början fungerade det alldeles utmärkt. Speciellt bra när man ändrar i förhållande till mönstret. Då vet man att båda ärmarna blir lika utan att behöva anteckna. Jag kommer att göra så i fortsättningen. Dessutom skönt att inte behöva börja om på nästa ärm när den första är klar!



Nu när jag gjort färdigt så mycket måste jag ju börja på nå't nytt. Men jag berättar inte vad det är ännu.

7 kommentarer:

Mia stickar sa...

Tröjan ser jättefin ut! Koftan jag nu stickar körde jag bägge ärmarna på en rundsticka utan magic loop för att få dem likadana tills jag upptäckte att den ena var längre, jag hade alltså ändå lyckats vända nån gång utan att ha stickat den andra. Då blev det skillda stickor!

Mia stickar sa...

Mina African flowers ska bli en duk!

Rosenvante sa...

Den är verkligen jättefin. Mönstret framträder så fint eftersom den är bara i oket. Håller med dig om att kanterna blir fina på detta sätt.
Hmmm, nu blir man ju nyfiken på vad du gör nu.

Unknown sa...

Genseren er flott. Smart å strikke begge armene sammen å være sikker på å få like økinger. :)

Pixi sa...

Ja den vart ljuvlig!! vad spännande att se vad den nya stickningen ska bli för nåt !ha det gott i värmen!=)

Garntrollet sa...

Den blev supersnygg. Jag gillar verkligen oket. Och du passar så fint i den.

Jag tror att du har börjat på en Vesper...? :-)

Boel sa...

Superfin tröja, och speciellt oket. den måste dessutom vara supermjuk i Visjögarn.

Trevlig sommar!