söndag 21 februari 2010

Litet inlägg från vävstugan


Idag har jag varit i vävstugan. Det är länge sedan jag skrev om vävning. Jag har upptäckt att det är mycket svårare att fotografera vävning än stickning. Dessutom är det mycket mindre 'action' i vävstugan än i soffstickningshörnet. Från planering till nerklippning är det ofta flera år.


Idag var det i alla fall dags att varpa. Det ska bli sängöverkast och jag varpade med oblekt bomullsgarn. 20 meter lång varp och 3500 trådar - det är alltså 70 km tråd att hålla reda på! och för det mesta går det bra. Jag tycker det är fascinerande.



Och visst är det vackert. Här ligger varpen flätad och klar och väntar på förskedning. Det är många tankar om färger och randningar, förväntningar på det färdiga resultatet.

3 kommentarer:

fale artut sa...

Vävning är verkligen en höjdare! Det man väver kan bestå i många, många år och det blir en helt annan unik kvalitet än det man kan köpa!
Det är något jag inte klarar nu för tiden men jag kan njuta av andras skapelser! Kul!

Ullgarnet sa...

Jag väver själv och tycker det är roligt när någon bloggar om vävning. Men visst är svårare att skriva om än stickning och spinning, även de minsta väv-projekt tar tid att få färdiga och innehåller många olika moment.
Ska bli intressant att se hur dina överkast blir!

The Willow Fairy sa...

Jag har också vävt en hel del. när man räknar efter blir det ofantliga längder garn som går åt. Det finaste/tunnaste jag vävt hade 1500 trådar på 1 meters bredd. Det tråkigaste var väl egentligen att trä alla trådändarna genom solven - i rätt ordning... Visa gärna lite bilder allt eftersom arbetet fortskrider.