torsdag 2 april 2009

Schsss, jag stickar!

Det är Aeolian som upptar all min tid och uppmärksamhet. Det är inte något mönster som man sitter och slöstickar på, direkt. Det är lätt hänt att det blir galet när koncentrationen fallerar. Å andra sidan är det ganska lätt att memorera varje mönsterrad. Nu när jag är färdig med agavemönstret har jag bestämt att den får vila ett tag.












På bilden ser man nupparna. Det var ganska svårt att få till med silkegarnet, som inte är så elastiskt. Hoppas att det jämnar till sej när jag spänner ut sjalen senare.

Nu har jag tagit mej an ett gammalt UFO. Jag stickar på Beaded Swirls Socks. Det är ju pärlor liksom på Aeolian.Den första strumpan gjorde jag för ett år sedan, nu känns det som om jag är mogen för nummer två. Jag tycker att det är rolig stickning. Det finns många utmaningar i form av ökningar och vridningar och aviga i bakre maskbågen. Förra gången stickade jag lite på känn, nu försöker jag få det rätt. Det är inte så lätt. Faktum är att jag tycker att det blev lika bra när jag stickade 'på känn'.
Garnet är samma som till 'Nutkins', Lorna's Laces, Shepherd Sock i färg Aslan. Bra, säger ekonomen i mej, för nu fick jag ut två par strumpor av tre härvor.
Pärlorna är enfärgade rosa, storlek 8. Pärlor på sockor känns väl inte helt nödvändigt. Men som jag sagt tidigare tycker jag att det är kul att sticka med pärlor.

2 kommentarer:

teresa sa...

Aeolian ser ut att bli väldigt vacker. Men ingen tv-stickning, det förstår jag!

Samtal från min trädgård sa...

Jag har också en sjal, som jag bara stickar på i stillhet, men just nu är vi inte sams, så jag funderar på att repa upp, så kanske vi blir sams.