lördag 7 mars 2009

Min första härva är klar.


Detta är den första härvan egenspunnet garn på ungefär 30 år. Fibern är Gotlandsull från Spinspiration.
Jag är själv glatt överraskad över hur bra det blev. 100 meter tvåtrådigt garn av 100 gram ull. För att inte tala om hur roligt det var, det hade jag alldeles glömt bort. Så fort jag var klar med att tvinna började jag sticka av mitt garn. Halvvantar med kanten i mörkröd Karisma som jag letat fram ur förrådet. Det gick åt 70 gram av det egna garnet och jag använde stickor 4,5 och 5.




Roligt att låta inspirationen styra arbetet. De här Halvvantarna är nämligen gjorda till en speciell person. Och jag visste inte hur de skulle se ut när jag började sticka, de blev bara av sej själv. Jag tror nog att hon kan tyda runorna som pryder den ena vanten. (Däremot tror jag inte att hon läser min blogg, därför kan jag visa dem innan de är överlämnade.)
Nästa spånadsprojekt är 100 gram BFL i färgen 'Groddar'. Målet och utmaningen är att spinna ungefär hälften så tjockt som föregående härva. Jag har redan börjat…

3 kommentarer:

The Willow Fairy sa...

Väldigt fint, hoppas du fortsätter att spinna. Visst är det något speciellt med egenspunnet garn

fale artut sa...

Det ser ju jättebra ut! Visst är det roligt att spinna! Och fantastiskt roligt att sticka av!
BRA GJORT,FORTSÄTT SÅ!

Anna sa...

Så kul att du är igång att spinna! Ser fantastiskt ut! Groddar låter spännande!