söndag 4 januari 2009

Varmt te, tända ljus, hyacinter, varm hund och en rolig stickning

…är receptet på hur man ordnar det för sej en grå januarisöndag när det drar kallt och man inte vill gå ut. Då blir allt med ens ganska trevligt. I går fick jag lust att börja på något nytt. Ja, jag vet att det finns flera projekt på gång, men ändå. Nu stickar jag Novemberwetter som är november månads mönster i Socken-Kreativ-Liste.
SKL är en tysk grupp på Yahoo som jag tycker är väldigt trevlig. Det kommer ett sockmönster varannan månad. Det som är speciellt roligt är att det är en aningen skillnad jämfört med svenska och amerikanska grupper, när det gäller modeller och garnval. Den mesta diskussionen förs på tyska, men mönstren översätts till engelska också (om än lite knackigt, på gränsen till obegripligt emellanåt).
Jag stickar Novemberwetter i Cherry Tree Hill Supersock. Jag tror det är färgen Marthas Vineyard. Detta är ett nystan som varit påbörjat många gånger, men som jag alltid rivit upp igen. Men nu tror jag att jag hittat rätt projekt. Jag gillar inte färgerna och jag tycker att mönstret blir alldeles för gyttrigt, men till detta var det rätt OK. Däremot är kvalitén på garnet alldeles fantastiskt och jag tror att sockorna blir jättesköna.

Så kunde jag inte motstå Rose Red, från Ysolda längre. Jag har sett så många fina varianter på bloggarna under hösten. Min är i Rowan Felted Tweed i färgen Carbon, 159. Tyvärr är garnet slut, precis som kassan för garnköp, så här efter jul, så jag vet inte när den kan bli klar.
Jag tror att jag vågar skicka med länken till artikeln om min bloggning och stickning som kommer i Lokaltidningen. Det känns lite pirrigt, men här är den.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som allra bäst, det där.
Jag håller mig också inne idag. Tända ljus, stickning, lite sådant...

Samtal från min trädgård sa...

Vilken fin artikel i tidningen. Och visst måste man börja på nya projekt om vädret är tråkigt.

Bibblostick sa...

Din Rose Red är jättevacker, hoppas du får nytt garn snart.

teresa sa...

Kul artikel. Och vilken fin pr för stickningen. Grattis!