fredag 23 januari 2009

Nu blommar hon!!


En av de bästa sakerna med julen, enligt min mening, är alla växter som vi har hemma då. Nu, när julgranen är utburen och hyacinterna står och väntar på våren finns det några eftersläntare som visar upp sej. Här är en fantastisk skönhet, en Amaryllis. Jag tycker att hon är en perfekt illustration ev uttrycket 'Less is more'. (De som vi alla kallar för Amaryllis är egentligen inga Amaryllisar utan tillhör släktet Hippeastrum.) Dottern glömde sina vantar på tåget. Egentligen borde man bli lite trött, men i stället såg jag en möjlighet att sticka ett par nya. Det här mönstret har legat och skvalpat i mitt medvetande en tid, och nu var det alltså dags. Men jag tror att jag hade lite väl bråttom. Garnvalet är det som är problemet. Jag gillar egentligen Drops Alpaca, men jag har stickat två par vantar i det, och jag har lovat mej själv att det inte ska bli flera. Anledningen är att det är så svårt att få det snyggt, eftersom garnet är lite 'slinkigt'. Jag hade glömt bort detta totalt. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Stickningen får vila tills jag har bestämt mej. Dottern får väl frysa ett tag till. Eller låna vantar. Det råder inte direkt vantbrist i vårt hem…
Medan jag funderar har jag tagit tag i ett UFO. Detta är min häxsjal som skulle varit färdig till Halloween. Egentligen kul stickning, men tillåter inga andra tankar eller aktiviteter samtidigt som man stickar, för då är man borta och får ägna sej åt att hitta rätt igen. Vi får se hur långt jag hinner denna gången innan jag ger upp. Jag är på ledtråd fyra av sex.

3 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vantarna är så grafiska och vackra.
Håller med dig om alpacka, gillar det jag också men det är lite slinkigt.
hej fr. Koftan

Samtal från min trädgård sa...

Snygg färg och fint mönster på sjalen.

Humlan sa...

Både vantar och sjal är jättesnygga, vackra färger också på garnet till sjalen.