fredag 5 december 2008

Smått o gott

Jag har gjort om lite på bloggen. Jag ville ha en ny humla och då passade inte den gamla färgen. Så nu får jag vara blå ett tag, lite vinterfärg kanske.

Jag har inte skrivit på ett tag, men det betyder inte att jag inte stickat. Tvärtom. Jag hjälper nämligen tomten att göra klappar till jul. Och eftersom tomten är lite hemlig av sej, så kan jag inte visa allt här.
Här är i alla fall decembersockorna i sock-klubben. Jag tror inte att H som ska få dem i sitt paket läser min blogg.
Mönster: Chevalier socks, från MadeByMyself. December månads mönster i stickameras sockklubb.
Garn: Villmark från Schachenmayr.
Stickor: Strumpstickor 3,5 och 4.
Jag gillade det här mönstret direkt jag såg det och jag tyckte att det var som gjort för just detta garnet. Riktigt ullgarn till sockor som är som gjorda för en stund med en mugg glögg framför brasan. Jag har inte stickat flätmönster jättemycket och är inte så bra på det. Jag tycker att de flätade maskorna gärna blir lite lösa. Dessutom blev det stora flätmönstret mitt fram på skaftet lite väl hårt, så där stickade jag med stickor nr 4. Det blev ganska bra till slut och jag är nöjd med resultatet - jättemysiga sockor.

Kalenderstickning är jättekul. Nästan som när jag var liten och såg fram emot att öppna nästa lucka. Fast då kunde man tjuvkika, det går inte här. Man måste vänta. Det kan vara svårt.
Jag följer Johanna Wallins kalender. Dessutom gör jag varje ledtråd två gånger - dubbelt så roligt alltså.
Jag började med första ledtråden i mörkgrått Nagano från Gjestal. Efter att ha stickat ett tag kom jag på att jag hade lite grönt 'opprännegarn' liggande, Sandnes Alpakka, som också skulle passa utmärkt för ändamålet. Så nu blir det två…

Så här såg det ut mitt i fjärde ledtråden.
Lite adventstämning har också kommit med på bilderna.

Inga kommentarer: